Individuální přístup
Každé dítě je jiné. A z toho vychází také potřeba, pracovat s každým dítětem jinak. Tempo v každém předmětu si určuje každé dítě samo podle svých schopností.

Žádné dítě u nás není "vězněm" osnov ani tematických plánů. Každé dítě má své tempo – někdo potřebuje na pochopení látky více času, jiný letí dopředu. Těm prvním nabízíme individuální doučování jeden na jednoho, těm druhým dáváme prostor jít dál – rozšiřujícím a náročnějším učivem, které rozvíjí jejich talent a zvídavost.
V každém předmětu, kde to dává smysl, nabízíme dětem více cest, jak se k učivu dostat.
Typickým příkladem je matematika – děti mají možnost poznat jak klasický přístup, tak i Hejného metodu. Každé si tak může zvolit způsob práce, který mu vyhovuje, a v něm se dále rozvíjet pod vedením učitele.
Individuální přístup u nás ale neznamená, že by se každý učil odděleně nebo jeden na jednoho. Takový model by nebyl ani reálný, ani smysluplný. Naopak – vedeme děti k samostatnosti, vzájemné spolupráci a tvořivému řešení problémů.
Neznámkujeme
Každé dítě má svůj vlastní "strom učení", na kterém vidí, jak roste a kam se posouvá.
Cítí, co mu jde snadno a kde potřebuje víc času či pomoci. Neporovnává se s ostatními, ale samo se sebou – "včera jsem to ještě nechápal, dneska už ano."
Známka sama o sobě nevypovídá o tom, kolik úsilí dítě vložilo do práce, ani o tom, zda ho učivo baví. Proto se na hodnocení díváme jinak.
Rizika klasického známkování vnímáme takto:
Závislost na jedničkách.
Učení se mění v honbu za známkami. Dítě se učí kvůli výsledku, ne kvůli poznání. "Neúspěch" v podobě dvojky pak může bolet.
Hodnota dítěte se začne měřit známkou – "Mám jedničky, jsem dobrý." A takto pak dítě hodnotí i ostatní. Často to posilují i rodiče: "Kačenka je moc šikovná, má samé jedničky!"Spojení učení s frustrací.
Úspěšné učení by nikdy nemělo bolet. Pokud dítě opakovaně zažívá neúspěch, přichází ztráta sebevědomí, chuť rezignovat:
"Snažil jsem se, neuspěl jsem, nebaví mě to."Změna smyslu učení.
Místo "naučil jsem se něco nového" slyšíme často jen "dostal jsem jedničku". Smysl učení se tím vytrácí.Porovnávání mezi dětmi.
"Já mám jedničku, a ty?" — přitom známka neříká nic o úsilí ani o pokroku. Někdo se pro trojku nadře, jinému to jde samo. Známka jen zachytí výkon v konkrétním okamžiku.
Výkonové učení má v životě své místo, ale přijde čas — na střední i vysoké škole. V dětství má mít hlavní roli radost z poznávání a růst vnitřní motivace.
A co tedy máme místo známek?
Naše děti neznají pojem "písemka" v tradičním slova smyslu. Každý den se učí prostřednictvím rozmanitých činností – počítají v sešitě, pracují s kartičkami či pracovními listy, píší diktáty, čtou, diskutují nebo řeší úkoly u tabule.
Učitel je při tom nablízku – buď pracuje s dítětem přímo, pomáhá mu hned rozpoznat chybu a navádí k jejímu pochopení, nebo přichází po dokončení úkolu a společně s dítětem hledají, kde se stala chyba a proč. "Povíš mi, jak jsi k tomuhle výsledku došel?" "Tohle není správně, zkus se na to podívat jinak." Takové okamžiky nejsou o trestu, ale o pochopení. Dítě má možnost chybu hned opravit a učit se z ní.
Protože frustrace nemusí přijít až s pětkou – často přichází mnohem dřív. A pokud se hromadí, mění se učení v trápení.
Možná si vzpomenete na chvíle, kdy jste stáli u tabule a na otázku "Jaké znáš členovce?" jste odpověděli "Nevím." A učitel se vás zeptal znovu. A znovu. Tak právě proto zakládáme školu, která to dělá jinak.
Když dítě něco neví, je to v pořádku. Místo opakování otázky hledáme způsob, jak mu pomoci přijít na odpověď. V matematice třeba přepočítáme příklad a zjistíme, jestli jde o chybu v postupu nebo o drobný omyl. U znalostních otázek pomůže nápověda nebo společné přemýšlení. Protože smyslem učení není "uhodnout správnou odpověď", ale pochopit, proč to tak je.
Zpětná vazba
"Děláš čím dál méně chyb a tvoje písmo je každý den úhlednější. Zkus se ještě víc soustředit na mezery mezi slovy."Takové hodnocení dítěti přesně říká, v čem se zlepšuje a na co se má zaměřit dál.
A co mu prozradí obyčejná dvojka? Nic z toho.
Naše děti dostávají každý den konkrétní zpětnou vazbu – vědí, zda úlohu zvládly, jestli chyby vznikly z nepozornosti nebo netrpělivosti, i v čem se mohou posunout.To je hodnocení, které má skutečnou vypovídací hodnotu – dává směr, motivaci a smysl.

