Učení v souvislostech
Matematika bez praktického využití je jen guláš z čísel. Děti potřebují počítání zažít. Stejně tak musí český jazyk vnímat jako živý nástroj, který jim umožní poznání světa kolem sebe.
Motivace
![](https://3f793f2635.clvaw-cdnwnd.com/75af80364014820a6b8eae64853dad48/200000059-00f3a01ebb/different-nationalities-1743392_1920.jpg?ph=3f793f2635)
My dospělí se snažíme dělat věci, které nám dávají smysl. To nás motivuje ty dané věci dělat a překonávat překážky při cestě za jejich naplněním. Víme, co děláme a proč to děláme. A tak to děláme.
Učení pro učení smysl nedává.
Proto tou největší prací učitele je, ten smysl učení dát. Co nejméně
uměle. Tak, aby děti byly do aktivity opravdu vtaženy a škemraly: "pomoz
mi to napsat", "kolik je měsíců v roce"? Opravdové učení vychází z potřeby.
Jsem dobrý učitel tehdy, pokud za mnou děti chodí a škemrají, abych je něco naučila. A pak přichází má chvíle. Skloním se k nim a...učíme se. Protože to zrovna potřebujeme. Jako v životě.
Projektové učení
Projektové učení je pedagogickým přístupem, jehož cílem je navodit přirozenou a samozřejmou úroveň učení se s tématy, která jsou skutečná, zajímavá a důležitá pro žákův každodenní život. Jde o komplexní vyučovací metodu, která je založena na propojení praxe (reálných situací) a teorie (vědomostí, nabytých v klasické školní výuce) v cílené činnosti žáka na určitém projektu.
Pedagogickou hodnotu má jen vnitřní spontánní zájem žáka.
Náš školní rok se dělí na deset měsíců a deset témat projektového vyučování. Děti si v rámci svého měsíčního i každodenního plánu mohou částečně volit, kdy se osobitému tvoření svého projektu budou věnovat. Dále je tomuto určeno v rozvrhu vždy jedno dopoledne v týdnu, kdy na projektech pracují všichni současně. Projekty nemusí být čistě individuální, ale mohou být skupinové.
Základním východiskem pojetí projektového vyučování je chápání projektu jako výchovy životem pro život. Žák v projektu využívá své dosavadní zkušenosti a získává nové.
Výstupem takového projektu může být:
- koláž fotek, prací a textů směřujících k danému tématu
- lapbook, který může sloužit dítěti jako učební pomůcka
- vyrobená knížka, která téma projektu mapuje
- film
- 3D výrobek a další
- naučná stezka
- mapa
- video
- vernisáž
- recitace básní
Projekt v praxi:
K danému projektu se v onom měsíci váže co nejvíce aktivit, které umožňují danou problematiku prozkoumat a prožít z co nejvíce stran. Příkladem může být téma: Pravěký člověk. Příklad zpracování projektu pro první trojročí (1-3. třída)
Matematika - velikost tlupy (posloupnost čísel do 30), možnost vytváření vlastních tlup na papíře - kolik žen, mužů a dětí. Kolik lidí zůstane u ohně, když jdou muži lovit mamuta? Kolik mívaly ženy dětí? Zjišťování informací z encyklopedií.
Český jazyk - čtení s porozuměním. Příběhy na téma pravěkého člověka a vytváření pracovních listů k nim. U prvňáčků pak doplňování písmen do slov, skládání slov z písmen a jednoduché křížovky vztahující se k danému tématu pravěkého člověka.
Prvouka - čím se živil pravěký člověk? Co z toho můžeme najít nyní? Hledání v přírodě.
Výlety - součástí naší školy jsou 1-2x týdně výlety. Výlet s tématikou pravěkého člověka může vypadat jednak jako cesta do muzea právě na expozici o pravěku nebo také do lesa, kde si děti vytvoří osadu pravěkých lidí - postaví chýše, vytvoří ohniště, ohraničí.
Kutílek - v rámci tohoto kroužku si děti vyrobí nástroje typické pro danou dobu - najdou vhodné klacky, kameny i lýka a vyrábí např. oštěpy. Mohou se stát pravěkými rodiči a pokusit se vyrobit hračku z věcí volně dostupných v přírodě.
Muzikohranní - v tomto kroužku se děti učí rytmu a společnému vytváření hudby ve skupině. Ve své vlastní vyrobené osadě pak mohou kolem ohně v rámci přivolání deště vymyslet vlastní rituál.
Čtení - každodenní čtení je stálicí našeho stylu vzdělávání. Každý den po obědě si děti s plnými bříšky lehnou na matraci nebo karimatky a učitel si s nimi čte pohádku - k tématu. Nejedná se o čistě pasivní aktivitu. Žáci i učitel se zastaví u každého nového slova či neznámého spojení či nového významu a pohádka či příběh se rozebírá. Právě u tohoto tématu se mohou po celý měsíc číst např. Lovci mamutů od Eduarda Štorcha. Tato četba později dětem poslouží jako zdroj informací k tématu.
Výtvarná výchova - různými výtvarnými technikami si děti mohou namalovat pravěkého člověka v kůži, připomenout si malby na stěnách jeskyní, znázornit jednoduché dobové nástroje.
Vaření - při této aktivitě si děti společně s učitelem připraví ideálně přímo v přírodě dobovou svačinku